logo TRAX
Trax na świecie

WITAJCIE W ŚWIECIE TRAXA™

Trax jest grą strategiczną przeznaczoną dla dwóch osób. Gra składa się z identycznych płytek, na których widnieją czerwone i białe linie, została wynaleziona przez Nowozelandczyka Davida Smitha w 1980 roku i wygrała wiele nagród międzynarodowych. W skróconej wersji Traxa do gry potrzebne jest maksimum 64 płytek, w pełnej wersji liczba płytek może być nieograniczona.

Trax to bardzo prosta gra:

ZASADY

Trax to gra składająca się z kwadratowych płytek, które układa się na płaskiej powierzchni. Wszystkie płytki są identyczne. Na jednej stronie namalowane są łuki, na drugiej linie proste w dwóch kolorach. Podczas gry płytki już wyłożone nazywa się TRAXEM.



Dwie strony płytki Trax

Dwie strony płytki Trax



1. Gracze wybierają kolor i na zmianę wykładają płytki dowolną stroną. Biały kolor rozpoczyna grę.
2. Po wyłożeniu pierwszej płytki wszystkie kolejne muszą się ze sobą łączyć, a kolory muszą być dopasowane. Gracze mogą dokładać płytki do własnego koloru, do koloru przeciwnika lub do obu kolorów jednocześnie.
3. Grę wygrywa gracz, który ułoży pętlę lub linię wygrywającą w swoim kolorze podczas swojego ruchu lub ruchu przeciwnika, pod warunkiem, że przeciwnik również nie ułoży w tym samym czasie pętli lub linii.
4. Pętla to nieprzerwana linia, której dwa końce łączą się ze sobą. Pętle mogą mieć różne kształty.



Przykłady czarnych pętli

Przykłady czarnych pętli



Przykład białej linii wygrywającej

Przykład białej linii wygrywającej (8 rzędów pionowych)



5. Linia wygrywająca jest linia ciągła, która łączy przeciwne, zewnętrzne brzegi Traxa przez przynajmniej 8 poziomych lub pionowych rzędów.
6. Miejsce przymusu: jeżeli gracz wykładając płytkę utworzy pole ograniczone DWOMA krawędziami o liniach w TYM SAMYM kolorze, wtedy ten sam gracz musi wyłożyć następną płytkę, aby wypełnić to miejsce.



Przykłady miejsca przymusu

Przykłady miejsca przymusu



7. Jedno miejsce przymusu może utworzyć kolejne miejsca przymusu, które trzeba zapełnić. Ruch kończy się, kiedy gracz zapełnił wszystkie miejsca przymusu a pozostałe wolne miejsca są ograniczone jedną lub dwoma krawędziami o liniach w różnych kolorach.



Przykład kolejnych miejsc przymusu

Przykład kolejnych miejsc przymusu



8. Ruch nieważny: jeżeli miejsce przymusu okaże się być miejscem ograniczonym trzema krawędziami o liniach w tym samym kolorze, ruch zostaje uznany za nieważny i trzeba go powtórzyć.

SKRÓCONA WERSJA TRAXA

Skrócona wersja Traxa to wersja ograniczona do 8 rzędów poziomo i pionowo. Jeżeli 8 rzędów zostało już ułożonych, pozostałe miejsca należy zapełniać płytkami do momentu, kiedy jeden z graczy wygra. Jeżeli wszystkie płytki, które mogły być użyte, zostały wyłożone, a żaden z graczy nie zdołał wygrać, gra kończy się remisem.

NAJDŁUŻSZA GRA NA ŚWIECIE?

Jedną ze szczególnych cech Traxa jest to, że ta gra nigdy się nie kończy. Teoretycznie jest to możliwe, ponieważ Trax nie jest ograniczony żadną planszą. W praktyce jednak najdłuższa gra Trax jaką zarejestrowano składała się z 87 ruchów.

Typowa gra Trax składa się z trzech etapów:

1. Etap pierwszy, w którym gracze walczą o przewagę. Najmniejszy błąd kończy się zazwyczaj zamknięciem pętli przez przeciwnika i jego wygraną.
2. Etap drugi, kiedy Trax liczy 8 rzędów zarówno poziomo jak i pionowo. Linie graczy (jeżeli je układają) są już bardzo zbliżone długością do linii wygrywających.
3. Etap trzeci. W skróconej wersji Traxa gracze zwykle dążą do ułożenia jak najdłuższej linii starając się przeszkodzić w tym przeciwnikowi.
W pełnej wersji przeważają próby zamknięcia pętli. Jeden z graczy stopniowo zyskuje przewagę i wygrywa grę.

GŁÓWNE ZASADY GRY

W przypadku Traxa trudno jest opracować szczegółowe strategie, ponieważ podczas gry "akcja" bez przerwy przenosi się w inne miejsce. Główną zasadą jest to, że gracz, oczekując na uzyskanie przewagi, wykorzystuje wszystkie okazje dostarczane mu przez przeciwnika.

O WYNALAZCY

David Smith mieszka w Christchurch w Nowej Zelandii. Zaczął wymyślać gry w bardzo młodym wieku. W ciągu 30 lat wydał 24 gry w tym Plotto, Harmony, Anticipation i najpopularniejszą - Trax.

TRAX I TANTRIX

Te dwie gry tylko pozornie są podobne:

W grze Trax wszystkie 64 płytki są identyczne, natomiast w grze Tantrix każda z 56 płytek jest inna. Trax to gra dla dwóch graczy, w grze Tantrix może brać udział 1 – 4 osób. W grze Trax nie ma czynnika losowego - lepszy gracz zawsze wygrywa, dlatego Trax podoba się szczególne strategom. Tantrix, natomiast to gra dla całej rodziny i chociaż zwykle najlepszy gracz wygrywa, to jednak niewykluczone, że przy odrobinie szczęścia wygra początkujący. Jeśli chcesz zagrać w grę Trax lub Tantrix online, odwiedź www.traxgame.com oraz www.tantrix.com

Profesjonalne strony internetowe - dulare.com